De superbus is een nieuw concept van Wubbo Ockels, Nederlands’ eerste man die in de ruimte mocht zweven als astronaut. Samen met een team aan de technische universiteit van Delft werkt hij al jaren aan de ontwikkeling van deze superschone, supersnelle superbus. De universiteit werkt samen met de overheid van Nederland aan een duurzaam en snelle oplossing voor de bus. Het bestuur van de TU Delft investeert 350.000 euro in het project en de Minister van Verkeer en Waterstaat trekt zeven miljoen euro uit voor de fabricage van een proefmodel.
Het lange frame van de superbus bestaat uit meerdere compartimenten welke stuk voor stuk met een eigen deur te bereiken zijn. Er is ruimte voor 20 á 30 passagiers in de superbus. Volgens meneer Ockels wordt de superbus een elektrisch voortbewogen voertuig worden die buiten steden op een betonnen geleidingsbaan zal komen te rijden. Op deze speciale geothermische superbanen die nooit bevriezen kan de superbus tot en met ruim 250 kilometer per uur rijden. Ondertussen rijdt het eerste proefmodel al en is deze ook al goedgekeurd om op de weg te rijden. De allereerste superbus van het team van Delft heeft zijn nummerbord al te pakken.
Naast lovende woorden zijn er ook zeker mensen die kritiek hebben geleverd op het idee van de superbus, zowel vanuit de universiteit zelf als vanuit externe wetenschappers. Dr. Ingo Hansen is van mening dat de superbus wat betreft techniek en zijn inpassing in het wegennet een onhaalbare kaart is. Critici vrezen dat Ockels met zijn superbus de reputatie van de TU Delft zou kunnen schaden wanneer de bus uiteindelijk niet het wondervervoermiddel blijkt te zijn dat beloofd werd.
Lees meer over het project, het concept, het team en nog veel meer op de projectsite van de superbus. www.superbusproject.com Bent u nou geïnspireerd om zelf een experimenteel voertuig te gaan bouwen en heeft u financiering nodig voor uw project? Verkoop vandaag nog uw auto, vrachtwagen of sloopauto aan Vandaag Verkopen!
Bron: www.superbusproject.com