Veel autorijders, en zeker de zakelijke leaserijders onder ons, weten inmiddels dat de regels rondom de bijtelling voor zakelijk leasen gaan veranderen. De regelgeving voor 2016 staat al vast en in 2017 komen er opnieuw veranderingen. Het doel is om het systeem eerlijker en eenvoudiger te maken. De regels voor 2016 zijn inmiddels bekend, en ook over 2017 heeft staatssecretaris Wiebes al het een en ander gezegd.
Hoewel de plannen voor 2017 nog kunnen veranderen, geven we je enige informatie over wat er tot nu toe bekend is. Ook vertellen we je over een vreemde situatie omtrent de in de steigers staande regels, een situatie die de autobranche niet onberoerd laat.
Minder verschillende bijtellingstarieven
In 2017 zullen er minder bijtellingstarieven zijn dan in dit jaar en in 2016. In het kort is het in 2016 zo dat volledig elektrische auto’s slechts 4% bijtelling hebben, auto’s met weinig uitstoot – in de praktijk zijn dat plug-in hybrides – hebben 15% bijtelling en voor de overige auto’s zijn er de tarieven van 21% en 25%, afhankelijk van de uitstoot. Auto’s van ouder dan 15 jaar hebben 35% bijtelling.
In 2017 zullen er volgens de plannen minder bijtellingstarieven overblijven. Er gaat een generiek bijtellingstarief gelden van 22%. Dat geldt voor vrijwel alle auto’s. De enige uitzondering zijn de volledig elektrische auto’s, die dus geen benzine- of dieselmotor meer hebben. Wie zo’n auto leaset, betaalt slechts 4% bijtelling. Het nadeel is dat volledig elektrische auto’s een klein bereik hebben voordat ze weer opgeladen moeten worden, terwijl mensen in de regel juist zakelijk een auto leasen omdat ze veel kilometers moeten maken.
Er gaat dus voor de meeste auto’s een bijtellingstarief van 22% gelden. De regels schrijven voor dat wie voor die tijd een leasecontract afsluit, wanneer er nog een lagere bijtelling geldt voor die specifieke auto, tot 60 maanden na de tenaamstelling van de auto kunnen profiteren van het lagere tarief. Het zou kunnen zijn dat veel mensen daarom nog snel voor 1 januari 2017 een nieuw leasecontract gaan afsluiten, om maximaal te kunnen profiteren van het lagere tarief.
Wat gebeurt er echter met het bijtellingstarief voor auto’s die voor 1 januari 2017 onder het 25%-tarief vallen?
De plannen: 25%-rijders blijven dit tarief 60 maanden lang betalen
De overheid stelt dat mensen die een auto leasen die meer CO2 uitstoot, hier zelf voor kiezen. Staatssecretaris Wiebes zegt daarom dat auto’s die voor 1 januari 2017 onder het bijtellingstarief van 25% vallen, dit ook in 2017 zullen blijven doen, tot de auto 60 maanden op iemands naam staat. Dit doet de overheid ook omdat de nieuwe tarieven anders een te grote aanslag op de schatkist zouden zijn.
Dat betekent dat wie bijvoorbeeld in november 2016 een leasecontract afsluit voor een auto met 25% bijtelling, een stuk duurder uit is dan iemand die diezelfde auto gaat leasen in 2017. Met recht is dit een vreemde situatie te noemen. De autobranche is dan ook zeer bezorgd. Zij geeft aan dat mensen die eigenlijk een nieuwe auto zouden moeten leasen, aan hun leasemaatschappij zullen aangeven dat ze nog wat langer met hun oude auto willen doen, om hun nieuwe leasecontract pas in 2017 af te sluiten. Dit heeft uiteraard lagere verkoopcijfers tot gevolg.
De rechtsgeldigheid van deze maatregel staat ook ter discussie. Er heeft een rechterlijke uitspraak plaatsgevonden over de lagere bijtellingstarieven, en daarin heeft de rechter gezegd dat er geen twee verschillende tarieven gehanteerd mogen worden voor dezelfde auto. Dit zou alleen mogen als er een belangrijk beleidsdoel achter zit, wat volgens fiscaal expert Jan Rolleman van AMD Fiscalisten niet het geval is. Het is dus de vraag of deze regel erdoor gaat komen. We houden je op de hoogte!