Volgens een eigen onderzoek van het NOS Journaal zijn er de afgelopen vier jaar bijna 120.000 auto’s die ondanks een officiële terugroepactie nog steeds rondrijden. De gebreken aan deze auto’s kunnen gevaarlijke of zelfs dodelijke gevolgen hebben. Sinds 2012 worden deze cijfers bijgehouden door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
Voertuigen die door importeurs worden teruggeroepen kunnen doorgaans leiden tot een ongeluk, een brand of een kans op een verwonding bij een ongeluk. Voorbeelden zijn loslatende bouten van de stuur-as, een weigerachtige rembekrachtiging of kabels die afbreken. Onlangs kwam de Toyota nog in het nieuws dat bij tienduizenden modellen van het type Prius de airbag moet worden vervangen. Het onderzoek van de ANWB geeft aan dat veel automobilisten vermoedelijk ‘te lui’ zijn of ‘geen zin in gedoe hebben’.
RDW wil graag dat terugroepacties in toekomst verplicht worden
Zoals gezegd gaat het aantal van 120.000 auto’s over de periode 2012 tot 2016 die moeten worden teruggeroepen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer wil graag dat automobilisten in de toekomst worden verplicht om de auto te laten screenen als de importeur dat aangeeft; op dit moment zijn de terugroepacties nog geheel vrijwillig.
Een ernstig voorbeeld is dat van autofabrikant General Motors (onder meer Opel), die in ons land 450 auto’s terugriep met een soms weigerend contactslot, zodat de motor en de elektrische installatie op bepaalde momenten zonder stroom zouden komen te staan. In de Verenigde Staten zorgde dit euvel voor dertien doden.
Opel Nederland gaf destijds aan dat circa zestig van de 450 Opels nooit zijn teruggebracht. Gemiddeld genomen is de respons op een terugroepactie van een auto-importeur maar vijftig procent, volgens de branche een teleurstellend laag aantal.
Auto-importeurs en verzekeraars willen gezamenlijke vuist maken
Volgens Volkswagen-importeur Pon komt het lage animo onder automobilisten bij terugroepacties doordat vele eigenaren geen klant (meer) zijn bij een merkdealer, om op de kosten te kunnen besparen. Een oproep van een terugroepactie wordt vaak gezien als ongevraagde reclame en daarom ongezien weggegooid. Ook is het voor auto-importeurs lastig om te kunnen communiceren met gebruikers van lease-auto’s, omdat er dan vaak nog een lease-maatschappij tussen zit.
De VNA (Vereniging van Nederlandse Auto-importeurs) wil op basis van de onderzoeksgegevens van de ANWB stappen gaan ondernemen en proberen om politiek Den Haag ertoe te bewegen om een verplichtend element toe te voegen aan terugroepacties, teneinde de verkeersveiligheid te vergroten. De VNA heeft om eerder haar doel te bereiken ook de gezamenlijke Nederlandse autoverzekeraars ingeseind, omdat die ook baat hebben bij minder schade aan het Nederlandse wagenpark.