Het gaat de twee grootste Japanse autoconcerns niet voor de wind in de Verenigde Staten. Nog voordat het ‘America First-beleid’ van president Trump werd ingevoerd, kopte de internationale autovakpers al ‘Nissan en Toyota: VS over hoogtepunt’.
Nissan heeft een wereldwijd marktaandeel van zes procent. Toyota is met een productie van tien miljoen voertuigen de derde autoproducent ter wereld. De beide merken uit het land van de rijzende zon komen afgelopen maand ongeveer gelijktijdig tot de conclusie dat hun American Dream over zijn top heen is. Na jaren van groei was er in 2016 voor het eerst sprake van een daling.
Toyota denkt in 2017 in Amerika zo’n zestigduizend auto’s minder te gaan verkopen dan in eerste instantie werd gedacht. De leiding van Nissan noemt geen getallen, maar geeft wel aan dat voor het jaar 2017 de verwachtingen fors naar beneden zijn bijgesteld.
Amerikaanse automerken in de VS populairder dan Japanse
Een belangrijke oorzaak is volgens de top van Toyota dat in de Verenigde Staten een nog steeds groeiende vraag is naar SUV-modellen, pick-ups en crossovers. Hoewel dit soort types ook vertegenwoordigd zijn bij zowel Nissan als Toyota, zijn het vooral de Amerikaanse automerken die gewild zijn in de VS als het gaat om de genoemde autosoorten. Tekenend is dat het Amerikaanse General Motors deze maand naar buiten bracht dat het qua afzet van SUV’s steeds succesvoller wordt.
Vooral een automerk als Toyota staat juist bekend om het bieden van zuinige compacte modellen en hybrides. Ten gevolge van de lage brandstofprijzen is de vraag naar dit soort zuinige auto’s gedaald. In feite hebben beide Japanse merken als overeenkomst dat ze tamelijk milieugezind zijn, maar dat gegeven vindt de gemiddelde Amerikaan niet zo belangrijk. Zo voert Nissan bijvoorbeeld al jarenlang het Nissan Green Program 2005 uit en maakte het de brandstofcelmotor populair.
VS belangrijkste exportkanaal voor Nissan en Toyota
De Japanse aandeelhouders van de beide autogiganten zijn in rep en roer. Immers, de VS is voor beide merken het belangrijkste exportkanaal. Gezamenlijk hebben de twee in de eerste negen maanden van 2016 1,3 miljoen auto’s in de Verenigde Staten verkocht. Dit blijkt uit gegevens die onlangs werden gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad Automotive News. De twee automerken hebben als overeenkomst dat de helft van de productie in Europa belandt, waar in verhouding een veel grotere vraag is naar zuinige auto’s. In Azië (buiten Japan zelf) hebben beide merken een afzet van 25 procent.
In de jaren dat Nissan nog auto’s maakte onder de merknaam ‘Datsun’ was de afzet van deze kleine auto’s bijna twee maal zo groot in de Verenigde Staten.
Wilt u een tweedehands Nissan of een Toyota kopen? Daar kan Vandaag Verkopen u mee helpen! Neem snel contact met ons op voor vragen.