De omzet van autobedrijven die aan occasions doen is voor het jaar 2015 becijferd op maar liefst 12,6 miljard euro. Dat is een opmerkelijk hoger bedrag dan de 9,4 miljard euro die werd verdiend aan de nieuwe auto’s in de sector in datzelfde jaar.
Deze gegevens zijn onlangs gepresenteerd in het jaarlijkse NOO (Nationaal Occasion Onderzoek), een samenwerkingsverband tussen het vakblad Automobielmanagement en VWE Voertuiginformatie- en Documentatie. Wie het gehele onderzoek wil inzien, kan deze gratis downloaden op de website van het VWE.
Verkoop van tweedehands auto’s van groot belang voor de branche
Het onderzoek stelt dat zeventig procent van de voertuigen die de bedrijven aan consumenten verkochten occasions waren. Dit aantal bedroeg 1,08 miljoen exemplaren, tegenover 449.000 nieuwe modellen. Het geeft aan dat het aanbod in tweedehands auto’s voor de sector van vitaal belang is.
Het totaalbedrag (12,6 miljoen euro) bestaat uit de verkoop van bedrijven aan de consument (B2C, Business To Consumer), vermeerderd met de omzet uit export en import van tweedehands auto’s. De B2C-omzet wordt geraamd op respectievelijk 8,6 miljard plus 2,1 miljard van de import en 1,9 miljard van de export.
Ook verkoop auto’s tussen consumenten onderling toegenomen in 2015
Naast de verkoop van occasions door bedrijven is er natuurlijk ook nog de autoverkoop tussen consumenten onderling; de C2C-markt (Consumer To Consumer). De schatting van de omzet is volgens het onderzoek 3,7 miljard euro. Uiteindelijk is dit een vorm van autoverkoop die de gevestigde handel misloopt. Daarom zijn er de afgelopen jaren dan ook spelers op de markt gekomen die dit soort consumenteninitiatieven naar zich toe trekken. Desondanks ging de C2C-handel van auto’s in 2015 toch weer in de plus, te weten met bijna honderd miljoen euro naar 3,7 miljard.
Opmerkelijk is het ook te noemen dat in 2015 de omzet van de import voor de allereerste keer hoger bleek dan die van de export. Deze cijfers verhouden zich als 2,1 miljard tot 1,9 miljard. In bijvoorbeeld 2012 was de importomzet nog maar 57 procent van de exportomzet, nu is dat gestegen tot 110 procent. Ook zijn de nieuwe cijfers opmerkelijk omdat het totaal aan auto’s kleiner is. Maar auto’s uit de import zijn in de regel veel jonger dan auto’s uit de export en hebben daardoor doorgaans een hogere waarde.