In Cuba zijn de ontzettend oude auto’s een onderdeel van het straatbeeld, maar waarom is dat eigenlijk zo? In Cuba was het tot voorheen bijna onmogelijk om aan een auto aan te schaffen aangezien hier moeilijk verkrijgbare vergunningen voor nodig waren. Nou komt er eindelijk verandering in de zaak na vele jaren. Sinds afgelopen vrijdag hebben Cubanen nu ook het recht om nieuwe en gebruikte auto’s van de straat te kopen. Dit is voor het eerst sinds de revolutie van 1959. Waarschijnlijk wordt de droom van de aankoop van een auto bij veel Cubanen snel de kop in gedrukt. Plotselinge extreme stijgingen van 400% en meer op de prijskaartjes bij de ‘staats-auto-dealers’ vormen geen uitzondering.
Een Peugotdealer in Havana bijvoorbeeld, gecontroleerd door de staat, heeft prijskaartjes op zijn auto’s hangen van bijna 70.000 euro ( voor een Peugot 206 ) tot en met bijna 200.000 euro ( voor een Peugot 508 ). Volk wat een kijkje kwam nemen bij de Cubaanse autodealers maakten weer snel teleurgesteld rechtsomkeert. Roberto Gonzales: “Ik verdien 600 Cubaanse pesos per maand ( ong. 22 euro ). Dat betekent dat ik in heel mijn leven nooit zo’n auto bij elkaar kan sparen.” Hij rijdt een Plymouth uit de jaren 50.
De hoogbejaarde klassieke auto’s die een onderdeel zijn van het Cubaanse straatbeeld zijn door veel Cubanen niet geliefd. Zij hoopten dat deze wetswijziging er voor zou zorgen dat dit beeld snel zou gaan veranderen. Helaas ziet het er niet naar uit dat dit binnenkort gaat gebeuren.
Heeft u misschien nog een oldtimer of tweede auto die u zou willen verkopen? Kijk dan niet verder en verkoop deze snel aan vandaag verkopen!
Bron: Autoweek